Valentinsblog: Romantik i Gråzonen

I morgen er det valentinsdag, og hvilken bedre anledning til et blogindlæg om romantisk fantasy? Det skulle da lige være, at vi samme dag kan fejre udgivelsen af Aura Isoldes Gråzonen, der er første bind i vores nyeste paranormal romance-serie! I morgendagens anledning kigger vi derfor her i bloggen nærmere på den romantiske fantasy og de særlige betingelser som fantasygenren giver for udforskningen af kærligheden og fortællingen af klassiske kærlighedshistorier.


twillightFantasygenren er bedst kendt for sine episke rejser og eventyrlige fortællinger, men det betyder ikke at genren er blottet for kærlighedshistorier. Tvært imod så har genren efterhånden lagt form til flere kærlighedsfortællinger – både store og små – der vinder mere og mere indpas i genren på baggrund af værker som Stephenie Meyers Twilight. I så høj grad, at den romantiske fantasy har etableret sig som en undergenre til den klassiske fantasy.

Men selvom den romantiske fantasy er opstået som en kombination af fantasy og den klassiske romance, så åbner genrens magiske dimension op for nogle helt andre muligheder i forhold til den kærlighedshistorie, der fortælles. Det romantiske element kan derfor tage hele andre former end normalt, også selvom der er tale om en helt klassisk kærlighedshistorie. Som vi også påpegede i et tidligere blogindlæg om paranormal romance, så tillader fantasygenrens overnaturlige elementer helt nye fortolkninger af karaktertræk og handlinger, og kan på den måde tillægge ny betydning til opførsel, der ellers ikke ville blive set som romantisk.

Distanceret fra vores virkelighed – men alligevel så forbundet til den, at vi kan drage paralleller – giver den romantiske fantasy mulighed for at udforske nye former for kærlighed, hvor det at være et monster ikke nødvendigvis er knyttet til ens opførsel og derfor stadig kan muliggøre romantisk tiltrækning. Det monstrøse og magiske bliver på samme tid farligt og spændende, og kan desuden også skabe en særlig tilknytning mellem karaktererne – enten i form af dyrisk, magisk eller endda skæbnebestemt tiltrækning – som kan have afgørende betydning for plottet. Det er et element af den romantiske fantasy, der har eksisteret helt tilbage fra genrens opståen med fortællingen om skønheden og udyret, og hvis indflydelse stadig kan ses i nye værker som Aura Isoldes Gråzonen, hvor forholdet mellem de to hovedpersoner virker både skæbnebestemt og magisk.

Særlige forbindelser og magisk tilknytning
Gråzonen - Dødefolket 1 I Gråzonen følger vi gymnasiepigen Rebecka, der blot ønsker at leve et normalt liv med sin faster på Mors, men som trækkes ind i en ældgammel strid mellem dødefolket og oprørerne, da dødemanden Diego gør krav på hendes sjæl. Rebecka har hørt stemmer det meste af sit liv, men det er først da pludselig bliver i stand til at se, hvem der er der taler, og hun opdager hun har evner, som hun ikke burde have, at alting ændrer sig. Rebecka må nu kæmpe både for sit liv og sin sjæl, men hun kæmper ikke alene. Hun får hjælp af oprøreren Nick, og netop den særlige forbindelse mellem de to karakterer, får stor betydning for historien, idet den drager dem mod hinanden og styrker deres indbyrdes forhold – uden at afsløre for meget.

Det er dermed ikke nogen hemmelighed at Aura Isoldes Gråzonen er romantisk fantasy med tryk på ’romantisk’, og hun har da også bevidst valgt et kærlighedsorienteret plot, da hun har en forkærlighed for at skrive om kærlighed og følelser – som hun også understregede i et tidligere bloginterview. I tillæg til kærlighedshistorien, der i sig selv kunne være overvældende nok for enhver teenagepige, bliver Rebecka desuden sendt ud på noget af en følelsesmæssig rutsjetur, da hun ikke blot skal forholde sig til sin skole, sine venner og sin kæreste, men også både sygdom og tab, for ikke at nævne alt det fremmede, der stræber hende efter livet.

Nick er dog stålsat på at beskytte hende, og igennem ham bliver det fremmede langt mere menneskeligt, selvom det stadig er skræmmende – som også kærligheden kan være det. Der er lagt op til en spændende kærlighedshistorie, og derfor er det da også kun naturligt, at bogen skulle udkomme på valentinsdag.

Paranormal kærlighed
Mørkets søn På samme måde fortæller Jeanette Hedengran og Tina Sanddahls Mørkets søn-serie en klassisk kærlighedshistorie i en paranormal setting. Historien foregår i landet Sikania, der er delt mellem mørkets og lysets folk, og den klassiske kærlighedsfortælling om Romeo og Julie bliver for Destan og Celina ikke blot et spørgsmål om uvenskab mellem deres familier, men uvenskab mellem deres to folk. Adskillelsen mellem mørket og lysets folk, der er omdrejningspunktet for de fleste store konflikter i serien, spænder derfor også umiddelbart ben for deres kærlighed, ikke mindst da Destan er tronarving hos mørkets folk, og Celina er tronarving hos lysets.

På grund af adskillelsen af landet er det heller ikke meningen at Destan og Celina nogensinde skal møde hinanden, men kærlighedens vege er ofte uransagelige og end ikke et splittet land kan forhindre forholdet mellem de to i at udvikle sig. Men med ansvaret for hvert sit folk hvilende på deres skuldre kan kærligheden være en tung byrde at bære, og selv valg truffet af kærlighed kan gøre ondt. Mørkets søn-serien handler på den måde om mødet mellem lys og mørke, og hvad man er villig til at gøre for kærlighed.

Ellekongen Også Signe Fahls Tåsespind-serie har kærligheden som sit primære fokus. Historien foregår i 17000-tallets danske bondesamfund, og Signe Fahl tager datidens overtro og forvandler det til et fantastisk univers, hvor overtro er levende, og hvor ellepiger og de underjordiske lurer i mosen. Vi følger malkepigen Karen, hvis hverdag i det gamle bondesamfund ikke har meget at byde på, men en dag møder hun den mystiske Daniel, og hun fristes til at ønske sig mere af livet end blot den simple tilværelse på gården. Han bringer glæde ind i hendes ellers trivielle hverdag, og langsomt begynder hendes liv at ændre fokus.

Før hun ved af det er hun opslugt af en mystisk verden, viklet ind i tågespind, og som historien udvikler sig bliver både hendes menneskelighed og hendes tro udfordret, for mosen givet intet fra sig uden at få noget igen.


Kærligheden findes allerede i mange former og afskygninger, og efter at fantasygenren er begyndt at behandle emnet mere åbenlyst, er disse former blot blevet mere utrolige og magiske. For hvem kan modstå en sexet vampyr, lokkende shapeshifters eller muligheden for selv at blive en del af deres verden? Det er derfor ikke underligt at fantasygenren også har sin del af kærlighedshistorier – både lykkelige og ulykkelige – men de magiske elementer tilfører en ny dimension til denne kærlighed, der åbner op for helt nye muligheder.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Ingen kommentarer

Skriv et svar