Forfatterhjørnet – at satse på en ide

Hvornår ved man at man har den rigtige ide? Den som vil blive til en god historie. Hvad er det som gør en ide værd at satse på? For Ulven og Uglens forfattere spiller mange forskellige faktorer ind. For Tina Sanddahl, medforfatter til Mørkets søn, er det et svært spørgsmål at besvare:

Mørkets søn”Det er et virkelig godt spørgsmål. Du kunne lige så godt spørge om hvorfor jeg valgte at tage bukser på i dag, frem for kjole. Fordi jeg havde lyst. Det var den historie der blev ved med at rumstere i mine tanker, og derfor var det den der blev arbejdet videre på. Men sommetider kan jeg godt arbejde på to projekter ad gangen. Jeg tror at i selve skrivefasen er det vigtigt at man skriver på det som har besat ens tanker. Det er vigtigt at få historien ud mens den er der.”

Anderledes var det for Jakob Svane, da hans novelle (i novellesamlingen Hvad skoven skjuler) havde en speciel betydning for ham:

”’Skoven’ er speciel, da den blev til med kraftig inspiration i en sang, min bror skrev for nogle år siden. (Sangen “Now you only get ill” fra EP’en Always travel, never arrive.) Store dele af sangens tekst kan genfindes i novellen. Jeg startede faktisk med at skrive dialog baseret på sangteksten, og så kom der mere til.”

Nogen gange vælger en forfatter en ide frem for en anden på grund af de karakterer som ideen indeholder. Sådan var det for Thorbjørn Haugaard Eriksen:

Galskab gør fri forekom i første omgang som et simpelt og overkommeligt projekt. Plottet var rimeligt lineært og ukompliceret. Galskab gør friHistorien passede med lidt under 200 sider. Jeg ønskede ikke, at min første rigtige bog skulle udvikle sig til en alenlang saga. Jeg tog primært ideen op fordi jeg ønskede en rimeligt slagkraftig hovedperson med et lettere skævt moralsk kompas. Helte bevæger sig sjældent ind i de etiske gråzoner. Desuden var patientmiljøet noget, som jeg kendte ud og ind. Jeg ønskede en bog som normale mennesker kunne læse, uden alt for mange magiske elementer.”

For den anden medforfatter til Mørkets søn, Jeanette Hedengran, var grunden soleklar:

”Fordi det var den ide der tiltalte mig mest, og fordi jeg ikke rigtig havde andre bedre ideer på daværende tidspunkt.”

Ingen kommentarer

Skriv et svar