Christina E. Ebbesen: Om at skabe en fantasyverden

I forbindelse med udgivelsen af Sumpbaronens rejse interviewede vi i sidste uge forfatter Christina E. Ebbesen her på bloggen. Christina fortalte om karaktererne i romanen, og i denne uge fortsætter interviewet, nu med fokus på de tanker Christina har gjort sig om planeten Aretz, som romanen foregår på. Samtidig taler vi lidt om illustrationerne i bogen, for Christina er nemlig en dygtig tegner.

Planeten Aretz minder på mange måder om Jorden, idet der eksisterer mange af de samme konflikter, som vi selv møder i hverdagen. På andre punkter er planeten helt anderledes fra Jorden, blandt andet fordi den udover mennesker også bebos af elvere, orker og harpyer. I romanen møder vi elveren Robin, hvis flugt fra fortiden driver ham til det elverfjendske land Karbon. Her møder han den fattige Gavin, som er baron over et af Karbons mindste og mest undseelige lener.

I Sumpbaronens rejse har du ikke bare skabt et land, men en hel planet med eget solsystem. Hvilke tanker gjorde du dig, da du skabte denne verden?

Kort over Aretz

Det originale kort som Christina tegnede til Sumpbaronens rejse. Det er placeret forrest i romanen, dog uden de fine farver.

Al den tid, jeg har overspringshandlet, når jeg ikke lige fik mig sparket i gang med at skrive, den har jeg brugt på research for, at verdenen skulle føles dyb og beboet og som om, den har en historie.

Den skulle gerne være anderledes, men ikke så anderledes, at læseren ville skulle bruge for meget mental energi på at følge med. Så planeten Aretz har andre kontinenter og racer, men samme størrelse og tyngdekraft for at gøre det nemt. Der er to måner, men de er designet sådan, at tidevandet ikke er flodbølger, og natdyrelivet ikke er TOTAL anderledes end vores. Det skulle føles anderledes og spændende, men ikke fremmedgørende.

Robin i problemer

Elvere som Robin udsættes for meget ondt i landet Karbon

Udover at tyngdelove, tid og flora og fauna på Aretz minder en del om forholdene på Jorden, så har jeg også planlagt kulturer, der minder om noget, vi kender. Karbon har patriarkat, enevælde, sexisme, racisme osv., som vi kender fra vores verden. Det skal der jo også være, hvis jeg vil sige noget om de problemer, VI har, gennem min fantasyverdens problemer og konflikter.

Du er præst. Indvirker det på din roman?

Jeg ville overhovedet ikke have, at kristendommen skulle dominere skabelsesmyterne, jeg ville have, at der var lige så meget diversitet i denne verden som i vores … men da jeg er præst, lykkedes det ikke helt at slippe min baggrund.

Tankesilhouette

Christina kalder selv denne tegning for en tankesilhuette af Robin og Gavin

Det har primært indvirket på mine skabelsesmyter og etikken. Det har gjort det nemmere at skrive forskellige ting i romanen og novellerne overbevisende. Det kan være ting som, hvordan en bøn er formet, selvom den er til en anden guddom end ham i Bibelen. Hvad tankerne er bag arkitektur i en tempel- eller kirkebygning. Eller hvordan religion kan føre til kulturforskelle og skænderier – for der findes ingen fluekneppere mere irriterende og stædige end teologer.

 

Tak

Christinas tegning af alle dem der har hjulpet hende med romanen, kan findes bagerst i bogen

Den slags ting. Til gengæld er der så andre punkter, hvor jeg må hente hjælp udefra. Jeg er fx ikke en hestepige og ved nada om krikker … men jeg vil ikke begå de klassiske fejl med at lade en hest ride hele natten uden at dejse, så der har jeg trukket på netværk med andre spidskompetencer. Men lige nøjagtig det med religion og hvor dyb en indflydelse, det har på folkegrupper og deres kulturer, det ved jeg en masse om, så det har jeg naturligvis udnyttet.

Du har selv lavet illustrationer til bogen. Hvordan kan det være?

Robin og Gavin

Denne tegning er fra dengang Christina stadig overvejede at lave historien om Gavin og Robin i tegneserieform

Den oprindelige tegneserie-plan får mig jo stadig til at ønske, at bogen kunne have endnu flere illustrationer. Men det er også et spørgsmål om, hvorvidt bogen så kommer til at virke mere “børnebogs-agtig”. Hvis det ikke er Tolkien-agtige illustrationer, kunne det godt komme til at “trække niveauet ned.”

Men alle elsker kort i fantasybøger, og jeg elsker at nørde. Så jeg har tegnet verdenskort, landkort, planetkort, kalendere og forbogstaver til skabelses-eposset, sådan at dem, der elsker nørderi lige så meget som jeg, de kan få deres lyster styret.

Det håber vi også, at de kan. Nørderi er i hvert fald lige noget for os på forlaget, og Sumpbaronens rejse giver masser af plads til det. Hvis du har lyst til at se flere af Christinas tegninger, så kan vi anbefale at følge hendes instagram. Og hvis du er klar på endnu mere nørderi, så smut forbi Christinas YouTube-kanal, hvor hun tegner og fortæller om Aretz. Selv skal vi på forlaget ud og se en masse tegninger i weekenden, hvor vi har en stand på Copenhagen Comics. Ligesom fantasy ofte bliver forvekslet med at være for børn, så har tegneserier lidt det samme ry. Vi kan dog forsikre for, at alle former for tegneserier kan findes på messen – fra klassikerne til de helt nye, og fra børnefortællingen til noget kun for de voksne. Lyder det spændende? Vi glæder os i hvert fald, og det ville være så hyggeligt, hvis nogle af jer kom forbi. Christina kommer også, og hun er helt sikkert klar på en sludder om både tegninger og Sumpbaronens rejse.

Tak til Christina, fordi hun ville være med til interviewet – og god læselyst til jer derude!

Du kan læse mere om Sumpbaronens rejse her.

Ingen kommentarer

Skriv et svar